PL: hledání rozdílného deštníku v řádku – procvičení zrakové paměti
Hádanky na téma ,,Počasí“
Báseň ,,Dešťové kapičky“ – nácvik básně pomocí pohybu
PH: ,,Meluzína“ – cvičení ve dvojicích, koordinace pohybu
KOŤÁTKA
Protiklady – SPH, hledání obrázků s opaky
Počítání rampouchů – číselná řada 1 – 15, řazení podle velikosti
Nácvik písní: ,,Sněží“ a ,,Rampouchy“
Lžičkovaná – štafeta v přenášení míčků na lžíci
Zimní překážková dráha
Zimní počasí – práce s dětskou encyklopedií
KUŘÁTKA
Vyprávění o změnách v přírodě, co je to – led, sníh, meluzína
Tvoření sněhuláka pomocí inkoustu
Nácvik pohybové říkanky ,,Sněhuláček panáček“
Překážková dráha ,,Když řádí Meluzína“
Protažení a procvičení kloubů horních končetin – grafomotorická cvičení
6. 1. – 10. 1. 2025
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovory na téma: ,,Tři Králové, Paní zima“
Vyprávění zážitků z Vánoc kamarádům
Nácvik písně ,,Tři králové“ pomocí hrou na tělo
Pohádka na vršku – ,,Jak to bylo na Tři krále“ – rozbor pohádky
PH: ,,Mráz“ – procvičení barev, trénink postřehu
Grafomotorika: malování Paní Zimy na interaktivní tabuli – skupinová práce
K + M + B vybarvovaní obrázku na základě poznávání základních geometrických tvarů
Projekt: ,,Generace bez hranic“ – čtení dětem (společně celá MŠ)
KOŤÁTKA
Co mi udělalo pod stromečkem radost – vzpomínání na Vánoce slovem i kresbou
Tříkrálové koledování – pohádka a rozhovor o tradici a konci svátků
K, M, B, hledání slov se stejnými počátečními hláskami a vytleskávání hlásek
Kraluje paní zima – roční období, 12 měsíců v roce – práce s obrázky
Je pravda, že v zimě ……př.: se koupeme v rybníku – SPH, vyjádření ano x ne pohybem
Rozcvička s říkankou – nácvik říkanky s protažením
Bude zima bude mráz – poslech a rozbor písničky
Zimní počítání – zaznamenání počtu obrázků v zimní krajině
Proč byla zajíčkovi zima – četba pohádky a následná kresba
KUŘÁTKA
Co jsi dostal/a k Vánocům?- rozvoj řeči a komunikace
Tradice Tří králů- pohádka a rozhovory o tradici
VV- výroba královských korun- vystřihování, malba pomocí houbiček
Osvojování písně „Rampouch“- hra na nástroje, vytleskávání rytmu, co je to rampouch?
Rozcvička se zimní říkankou, pohybové hry se zimní tematikou
Grafomotorické listy- obtahování zimních vzorů, nácvik přesnosti a špetkového úchopu
16. 12. – 20. 12. 2024
V posledním týdnu tohoto roku 2024, jsme s dětmi společně vyráběli vánoční přáníčka, děti zdobily cukroví, zpívaly vánoční koledy, učily se vánoční básničky, tancovaly na oblíbené písničky. Také nás v tomto týdnu navštívil školní Ježíšek a dětem pod stromečkem zanechal bohatou nadílku, z které se všichni radovali. Během týdne jsme si povídali o vánočních tradicích, děti vyprávěly o zvycích, které dodržují doma a společně jsme se těšili na Vánoce 🙂
9. 12. – 13. 12. 2024
ŠTĚŇÁTKA
Společné pečení a zdobení cukroví
Kapr- Sádrový odlitek svícne. Malování temperou
Rozhovor,, Co je to advent, Kdo je Ježíšek?
Betlém- společná výroba dekorace s příběhem
Vánoční rozcvička- Protahovací cvičení
Vánoční hádanky- hádej slovo s nápovědou 4 slov
KOŤÁTKA
Dokončení a zabalení dárků
Vánoční přání – lepení, malování
Pečení a zdobení cukroví
Jak voní vánoce – povídání o vůních, čichové rozlišení koření
Kamarád míč – cvičení s míči. Posilovací a protahovací cvičení s overbaly
Vánoce mám nejradši – nácvik básničky
Opakování vánočních koled
KUŘÁTKA
Jak zní Vánoce?- poslech a zpěv koled, hudební nástroje Vánoc
Pohádka „Příběh Vánoc“- proč je slavíme, kdo je Ježíšek, proč nosí dárky
Vánoční pečení a zdobení cukroví
Malba sádrového svícnu- sněhulák- tempery
Vánoční pohybová hra- přesnost, rychlost, paměť
Tvary- poznej předmět podle tvaru
2. 12. – 6. 12. 2024
Společně jsme tento týden zažili: – Adventní setkání + Mikulášská nadílka (1.12.) – Vánoční pečení cukroví – vykrajování, válení těsta – Čtení dětem: Projekt Generace bez hranic
ŠTĚŇÁTKA
Tvoření čertíka a anděla- práce s lepidlem, malování tuší, muchlání papíru
PH: ,,Čertí honička“ , jógové zdravotní cvičení
Opakování básniček a písniček pro Mikuláše, čerta a anděla
Pohádka: Chaloupka na vršku – ,,Jak to bylo na Mikuláše“
Rozhovory o Mikuláši, mikulášské nadílce a správném chování lidí / dětí
Smyslová hra: ,,Hádej, kdo jsem“ – procvičení slovní zásoby
Logopedická pohádka: ,,O čertíkovi, který neuměl strašit“ (oromotorika mluvidel)
KOŤÁTKA
Nácvik Písničky pro Mikuláše a opakování písničky Čertí nemehlo
Koho čert do pytle nechce? povídání o dobrých lidských vlastnostech
Čertík – tvoření
Z pracovních listů ,,Cestička čerta a anděla“ k dárku nebo ,,Co chybí Mikulášovi“ si mohly děti vybrat
Pečení perníčků a povídání dětí o zkušenostech s pečením
Šup čertovi do pytle – štafetové skákání v pytli. Čertovská honička překážková cesta s pekla ad. cvičení v tělocvičně
KUŘÁTKA
25. 11. – 29. 11. 2024
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovor ,,Jaký je rozdíl mezi bajkou a pohádkou?“ , opakování dnů v týdnu
Nácvik říkanky ,,Povídám, povídám pohádku“
PH: Pozor, Liška!- rozvoj orientace v prostoru
Bajka ,,O lvu a myši“- převyprávět děj, jaké z toho plyne ponaučení
Karkulka- práce s temperou a houbičkou, stříhání a lepení- udržování čistoty při práci, správný úchop nůžek
Grafomotorika-Lev- Dokreslení ,,koruny“- rozvoj jemné motoriky
KOŤÁTKA
Pohádkové dny jsme si ještě o týden protáhli a doputovali jsme až do bajky. Na rozumový a řečový rozvoj jsme se zaměřili v komunikačním kruhu: Co je bajka? A logopedickou prevenci s hledáním rozdílů v PL Najdi Edu na posedu – hláska CH v říkance Bachyně z Bechyně.
Pokračovali jsme v tvoření z keramiky. A také jsme šikovné ručičky zapojili při modelování Perníkové chaloupky-
Užili jsme v tělocvičně několikrát cvičení se Sokolem – Pohádková dráha ( lavičky, žebřiny, hod na cíl, kotoul vpřed a válení sudů).
Zopakovali jsme si zpívanou dramatizaci pohádky O veliké řepě.
GL Lev v kleci učil děti rovné svislé a vodorovné čáry a správné držení tužky.
KUŘÁTKA
Pohádkové cvičení- pohybové hry na rozvoj hrubé motoriky, postřehu, přesnosti, spolupráce
Chodíme na procházky- chůze ve dvojicích, rozhlížení na silnici
PH: „Na vlka“- honička doprovázená říkankou, zdravotní cvičení motivované pohádkou: „O červené Karkulce“
Grafomotorika: pohádka „O perníkové chaloupce“ a nácvik dolního oblouku
KOŤÁTKA
K tomuto oblíbeném tématu jsme si zadali domácí úkol, přinést si nejoblíbenější pohádkovou knížku z domova. A kdo si knížku přinesl, pověděl o ní kamarádům.
Hledali jsme Perníkovou chaloupku a podle obrázků ji společně vyprávěli a skládali puzzle.
Zahráli jsme si pohádku O veliké řepě a plnili jsme pohádkový úkol o této pohádce – PL.
V tělocvičně jsme krmili draka – nácvik házení na cíl malými míčky. Prolézali jsme dračí slují. A cvičili se Sokolem
Hlavičky a řeč jsme protrénovali pohádkovými hádankami.
KUŘÁTKA
Dramatizace pohádky „O VELIKÉ ŘEPĚ“
Modelování perníkové chaloupky za pomoci plastelíny
Rozlišování – kdo patří do jaké pohádky (JENÍČEK+MAŘENKA, VLK-KARKULKA, JEZINKY-JELEN)
11. 11. – 15. 11. 2024
ŠTĚŇÁTKA
Význam slova drak v jiných souvislostech- homonyma
Příběh,, Vláďův drak- společná reprodukce textu, poučení z příběhu- nebýt lakomý, lež má krátké nohy, poprosit si o pomoc krátké nohy, poprosit si o pomoc,
Básnička ,,Drak“- zapamatovat si krátký text
Cvičení se Sokolem- rozvoj hrubé motoriky, postřehu, orientace v prostoru
Dráčci- opakování geometrických tvarů, rozvoj jemné motoriky
KOŤÁTKA
Povídali jsme si o pouštění draka a také o tom, že není drak jako drak
Dráčka zpěváčka jsme si vytvořili, abychom se učili skládat z papíru nanášet barvu tiskáním
Pohybovou hrou Dračí ocásky jsme si protáhli tělo
S malými míčky jsme trénovali házení do dálky
Při dračí stezce jsme v tělocvičně využili i další nářadí: žebřiny, lano , obruče a lavičky
S básničkou Draku, ty jsi vážně drak jsme si procvičovali řeč
A předmatematické představy jsme si vylepšovali počítáním draků a porovnáváním jejich velikosti
KUŘÁTKA
Pohádka o Svatém Martinovi- proč ho slavíme?
Cvičení se Sokolem v tělocvičně- manipulace s míčem, kopání do branky
Vycházky do přírody (hledání barevného listí) a na hřiště Družec
4. 11. – 8. 11. 2024
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovory na téma ,,Barvy podzimu“ – znaky podzimu, pojmenování obrázků
Hledání předmětů ve třídě dle jednotlivých barev
Uvolňovací cviky zápěstí – nácvik kreslení oválu
Pracovní list – vybarvování korálků dle předem dané posloupnosti barev
Zdravotní cvičení s využitím švihadel
PH: ,,Pan čáp ztratil čepičku“, ,,Na barevná auta“ (procvičení barev, orientace v prostoru)
Kytarový koncert v MŠ (viz fotogalerie)
Čtení dětem: Projekt ,,Generace bez hranic“
KOŤÁTKA
KUŘÁTKA
Balanční cvičení
Chůze po ortopedickém chodníčku
Překážková dráha s tunelem
Malba podzimního listí pomocí obtiskávání
Kytarový koncert v MŠ (viz fotogalerie)
Čtení dětem: Projekt ,,Generace bez hranic“
28. 10. – 1. 11. 2024
V tomto týdnu jsme si s dětmi povídali o svátku – Halloween a významném českém svátku – Dušičky. Děti malovaly dýně na papír a také si vyzkoušely opravdové dýně vydlabat. Společně jsme se v průběhu týdne naučili básničku ,,Strašidlo“ a zazpívali jsme si píseň o Halloweenu. Na závěru týdne jsme si udělali Hallowenskou maškarní u nás ve školce, kde byla přehlídka kostýmů, strašidelná diskotéka, spoustu zábavných her, tvoření (malování výrobků ze sádry) a malé pohoštění.
21. 10. – 25. 10. 2024
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovory a práce s obrázky na téma ,,Lesní zvířata a příprava na zimu“
protahovací cvičení „Jóga hrátky se zvířátky“ (nápodoba zvířátek)
24. 6. – 28. 6. 2024
V posledním týdnu školního roku se celá naše školka věnovala tématu ,,týden bezpečnosti”. Zavítala k nám paní policistka a povídala si s námi o pravidlech bezpečnosti během letních prázdnin. Koťátka a Štěňátka vyrazila na exkurzi a navštívila hasičský záchranný sbor na Kladně. A protože se nám u hasičů moc líbilo, tak nás navštívil sbor dobrovolných hasičů Družec, který si pro nás připravil i soutěže. V závěru týdne dorazil do školky záchranář Marek se svou sanitkou. Mnohokrát děkujeme všem, kteří se podíleli na tomto projektovém týdnu. Přejeme všem krásné a pohodové prázdniny.
17. 6. – 21. 6. 2024
KUŘÁTKA
KOŤÁTKA
Prstové cvičení k uvolnění ramenního kloubu, protažení prstů před činností
Rozhovory na téma: „Letní sporty, Olympiáda“
Ztvárnění jednotlivých sportů pohybem
Tvoření míče- práce s temp. barvami, nácvik správného stříhání
Nácvik říkanky ,,Jedna, dvě, tři”- seznámení se s číselnou řadou do 3
Nácvik krátké říkanky ,,Rozcvička”
KOŤÁTKA
rozhovory na téma „Nebezpečí v době prázdnin „ – jak se chráníme před ostrým sluncem, jak se zachováme při setkání s nebezpečným hmyzem nebo zvířaty, že bez svolení dospělých nevkládáme nic do úst a jaké nebezpečí v létě skrývá voda
Opičí dráha – zvládat nižší překážky a různé druhy lezení, pohybovat se koordinovaně a jistě
atletika – běh, hod do dálky horním obloukem, skok z místa do dálky
Moje zážitky ze závodění – kresba na základě citových prožitků
ŠTĚŇÁTKA
Projekt: ,,Mašinka, který jede do stanice Škola“
dějová posloupnost pohádky: „O Červené Karkulce“ – zapamatovat si děj pohádky
„Najdi devět rozdílů“ – nacházet rozdílné znaky, orientace na ploše papíru
„Najde Karkulka cestu k babičce“ – umět řešit jednoduchý labyrint
výroba leporela: O Červené Karkulce“ – rozvoj jemné motoriky, správné držení tužky
grafomotorika: „Cesta lesem k babičce“ – nácvik vlnovky, napodobit cestičky ve směru šipky
Slavnostní rozloučení a vyřazení předškoláků
3. 6. – 7. 6. 2024
KUŘÁTKA
KOŤÁTKA
Nácvik básně a písně: „Vesmír? To je daleko?“ „Kosmonaut“ (zapamatovat si krátký text)
Shlédnutí naučného videa „Paxi“
Tvoření rakety a planety země (skládání ze základních geometrických tvarů, čistota práce při lepení, procvičení jemné motoriky)
Povídání na téma „Vesmír, planety, hvězdy, co naší planetě škodí“
Logo chvilka „Mimozemšťanská řeč“- procvičování hlásek AIEOU
Cviky s prvky jógy- měsíček, letadlo, pozdrav slunci
ŠTĚŇÁTKA
rozhovory na téma: ,,Zvířátka v ZOO” – pojmenovat, charakterizovat jejich typické znaky, kde žijí, odkud pocházejí
grafomotorika: zrcadlové kreslení – dokreslit chybějící část zrcadlově
předmatematické představy: ,, Kočičky” – osvojení číselné řady nejméně do 6
pohybové hry na školní zahradě, kreslení křídami
výtvarně – pracovní činnost: ,,Žirafa – práce s kartonem, práce s temperovými barvami
slovní hádanky k tématu: „Zvířátka v ZOO“
procvičování básniček a písniček na slavnostní rozloučení s předškoláky
27. 5. – 31. 5. 2024
KUŘÁTKA
seznámení se s druhy vod (potok/rybník/moře/řeka), slaná X sladká voda
povídání si o živočiších kteří žijou ve vodě a vedle ní
grafomotorika: Mráček-protahování provázku přes brčko
Pohybová hra,,na rybáře”
Zpívání písně ,,Prší prší” se společnou rytmizací Orffovými nástroji
Oslava dětského dne
KOŤÁTKA
Život u vody – seznámení s pojmy: pramen, potok, řeka, moře, rybník, nádrž, přehrada, koloběh vody
Rákosníčkovi přátelé z vodní říše – seznámení s životem živočichů, žijících u vody a ve vodě (obohacování slovní zásoby), určování hlásky na začátku slova
Uvědomování si nebezpečí, které voda skrývá
Píseň „Deštík“ – zeslabování a zesilování hlasu, doplňování zpěvu hrou na tělo, PH: „Na rybáře a rybičky“ „Žába „a „Houpání na vlnách“ -hravé jógové cvičení
MDD-zábavné dopoledne – dětská party, veselé sportování na hřišti
Prolog 2024 Družec-Praha – děti byly podpořit účastníky již 15.ročníku Cyklotour Na kole dětem, který začal ve středu na místním hřišti
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovory na téma: „Oslava svátku dětí
Nácvik písničky: „Školka“ a „Až půjdeme do školy“
Pracovní činnost: „Veselé obrázky“ – výroba obrázků ze zažehlovacích korálků
Předmatematické představy: „Klauni“ – kolik je čtverců, trojúhelníků, kruhů a obdélníků
Výtvarně – pracovní činnost: ,,Včelky“ – práce s netradičním materiálem, malba temperovými, skládání a stříhání papíru
pracovní list: ,,Šneci“ – určovat počty objektu v případech, kdy jeden objekt přibyl nebo ubyl
grafomotorika: ,,Život v trávě“ – let motýlů a včelek
13. 5. – 17. 5. 2024
KUŘÁTKA
Seznámení se s domácími a hospodářskými zvířaty a jejich mláďaty
Nácvik písně,,Krávy krávy”
Poslech zvuků zvířat a jejich poznávání
diskuse na téma: Jak se chovat a nechovat ke zvířatům?
Pohybová hra ,,Na psí boudy”
Ovečka- lepení a stříhání barevného papíru a vaty na papírový tácek
Cvičení se sokolem- hod míčem, chycení míče, trefování se do určeného místa
Procházka do lesa, stavění domečků z klacků
KOŤÁTKA
„Domácí a hospodářská zvířata“-procvičování znalostí o domácích a hospodářských zvířatech (způsob života, užitek, vztah člověka k těmto zvířatům, jejich mláďata)
Pohybová hra „Na kočku a myš“-orientace v prostoru, rychlá reakce na změnu „Na zvířátka“– motivační cvičení a cvičení s plyšáky
Veršované pohádky: Kuřátko a obilí, Začarovaný les – poslech veršovaných pohádek, seznámení s ilustracemi Jiřího Trnky
„Kam se kočička zaběhla “– rozhodnout o vzájemné poloze dvou objektů pomocí uvedených příslovcí místa
„Krmíme kachny, Kočička chytá myšku „-rozvíjet grafický typ zvířecí figury v určité dějové souvislosti
návštěva koníčku u Bendlů v Dolním Bezděkově
ŠTĚŇÁTKA
Projekt,,Mašinka”
pohádka: ,, O Koblížkovi” – poslech pohádky a rozbor
Pracovní list: vyčlenit hlásku ,,K,, na konci slova
Rozhovory na téma: vědět, jak de vyhnout nebezpečí, vědět, kam de v případě potřeby obrátit o pomoc, koho přivolat
rozhovory na téma: „Den Země“ – osvojení poznatků o přírodě a zdravém životním prostředí – třídění odpadů, aj.
Nácvik tance: „Popeláři“ a pohybová hra: „Dotkni se země“
Četba pohádky: „Neubližuj přírodě“ – sledování koloběhu vody
Výroba čelenek z papíru „Naše Země“ – procvičování techniky stříhání
Nácvik básničky: „Den Země“
Školní výlet Olšina:
Návštěva EKO- farmy Křišťanov: stanoviště s úkoly, ukázka a odborný výklad (zubr, bizon, pratur, jak divoký, kráva), zkouška střílení ze zbraně, troubení na lesní rohy, poznávání stop, paroží
Návštěva lesní školky: exkurze lesní školkou, ukázka skleníků, ukázka pěstování stromků od semínka
Návštěva lesa a doprovodný program- opékání špekáčků, lesní stezka (poznávání stromů, rostlin a zvířat), ukázka „Železného koně”
Naučná stezka okolo rybníku Olšina
Návštěva výstavy a akvárií „Svět pod hladinou” na Lipně ve Frymburku- ukázka krmení dravých ryb, poznávání sladkovodních ryb
15. 4. – 19. 4. 2024
KUŘÁTKA
Seznámení se s druhy brouků pomocí obrázků
Nácvik říkanky ,,Brouk”
VV: ,,Beruška”- malování na papírový tácek temperou, stříhání a lepení nožiček, teček a hlavy
Nácvik písně ,,Brouček”
Cvičení s Broučkem – Protahovací cvičení
Pohybová hra ,,Od vajíčka k motýlu”- rozvoj rychlosti a reakce
KOŤÁTKA
„Co jezdí, létá, pluje? „: seznámení s tradičními i netradičními dopravními prostředky, třídění na základě společných a rozdílných znaků, určování směru vpravo, vlevo, nahoru, dolů
„Dopravní prostředek“ – výtvarné ztvárnění s naznačením jeho funkce
Slovní hra „Autobus“: určování hlásky na začátku slova
PH: „Na barevná auta“ a „Na semafor“: reakce na signál, chůze a běh ve dvojicích, čtveřicích
Tento týden se v naší školce nesl vyloženě v“ duchu“ strašidel, duchů a skřítků …ale nikdo z nás se nebál, vždyť jsme to byly my, převlečené děti 😊. Hrály jsme různé hry, skládaly puzzle, počítaly dýně… ale ze všeho nejvíce se nám líbila dětská párty, na které kromě písniček nechybělo ani spoustu dobrůtek. Také za námi do školky přišel skřítek, kterému jsme vymyslely jméno a on nám na oplátku připravil haloweenskou stezku plnou úkolů, na jejímž konci na nás čekala odměna. Na závěr týdne jsme si řekly, že u nás dodržujeme svátek zesnulých Dušičky.
23. 10. – 27. 10. 2023
KUŘÁTKA
tvoření perníkové chaloupky z modelíny
výlet za zvířátky (kozy, kohout, slepice, ovce)
procházkou na rozhlednu
taneček ,“Hlava, ramena, kolena“
KOŤÁTKA
pohybová hra: „Vítr”
dotváření pohádky „O dráčkovi, který neuměl létat”
vymýšlení jmen pro draky
výroba dráčka
zdravotní cvičení s našimi vyrobenými dráčky
ŠTĚŇÁTKA
plody podzimu – sběr a názorná ukázka
básnička „Kaštany“
motivační cvičení s kaštany a ořechy
„Padající listí“ – procvičování počítání
„Dubínek“ – pracovní činnost, muchlání papíru, stříhání a lepení
16. 10. – 20. 10. 2023
KUŘÁTKA
ptačí tanec na hudbu,
pozorování a rozlišování barev listí
překážková dráha
hra na jména s míčem
KOŤÁTKA
„Na poli „ seznámení s polními plodinami, s jejich zpracováním a s pracemi na poli ( rozhovory, vycházky )