14. 10. – 18. 10. 2024
ŠTĚŇÁTKA
Seznámení se s listnatými a jehličnatými stromy Poznávání jedlých a jedovatých hub s demonstračními obrázky Rozhovor,, Jak se máme a nemáme chovat v lese ?;Co se děje v lese na podzim? Pohádka,, O jednom hříbku a dvou radostech“-nácvik trpělivosti, společný rozbor textu Píseň ,,Houby“ s klavírním doprovodem, opakování písně ,,Stojí stojí bedla“ VV: Houby- Malování hub, otisk listů, práce s přírodním materiálem Pracovní sešit: Smyčky L a P vázané(grafomotorika), opakování geometrických tvarů Divadlo ,,Kašpárek a princezna“ (viz fotogalerie)
KOŤÁTKA
Pozorování proměn podzimní přírody Rozlišení a pojmenování listnatých a jehličnatých stromů a jejich plodů. Kaštánková štafeta – soutěž družstev s počítáním kaštánků. Stromové cvičení. Houbaření v pohybové hře, i při práci s atlasem hub Strom „koťátkovník“ malba stromu + obtiskování rukou „JÁ“ kresba postavy (diagnostika) „Podzimní listy“ úkol od sokola v pracovním sešitě „V lese“ nácvik písničky o tom jak se chováme v přírodě Divadlo ,,Kašpárek a princezna“ (viz fotogalerie)
KUŘÁTKA
Modelování hub Opakování- co najdeme v lese (zvířátka, stromy, houby) Počítání s kaštany, vytváření obrazců z kaštanů VV: Obtisk šablon (ježek, houba) pomocí temper na černou čtvrtku Pracovní sešit: Obtahování a vymalovávání podle skutečnosti (jablíčko není modré) Divadlo ,,Kašpárek a princezna“ (viz fotogalerie)
7. 10. – 11. 10. 2024
ŠTĚŇÁTKA + KOŤÁTKA
Nácvik básně ,,Deštík“ PH: ,,Bacily“- rozvoj hrubé motoriky VV: tvoření zoubků- nácvik stříhání, muchlání papíru (procvičení jemné motoriky) Rozhovory na téma: ,,Zdraví a oblékání na podzim“ Třídění zdravých a nezdravých potravin do skupin HV: nácvik písně ,,Ve zdravém těle, zdravý duch“ Logo. chvilka- oromotorická cvičení
KUŘÁTKA
Povídání s tematickými obrázky (co vše můžeme vidět v lese na podzim) grafomotorika: nácvik rovné čáry, nácvik správného úchopu tužky VV: malba listů za pomoci obrysu, modelování houbiček HV: hra na hudební nástroj, nácvik písně ,,Pod Dubem, za dubem“
30. 9. – 4. 10. 2024
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovory na téma: ,,zelenina ze zahrádky a polní plodiny“ Smyslové hraní – poznávání dle chuti, hmatu, čichu VV: ,,Mrkvičky“ – nácvik stříhání Nácvik básně ,,Traktorista“ za pomoci pohybu PH: ,,Bramborová sklizeň“ – rozvoj spolupráce ve skupině
KOŤÁTKA
Seznámení se s plodinami pole (brambory, cibule, zelí, řepa…) Nácvik říkanky: ,,Brambora“ s pohybem Píseň: „Cib, cib, Cibulenka“ s tanečkem, doprovod klavírem Pohádka ,,O veliké řepě“ – společný rozbor pohádky Grafomotorika- orání brambor – nácvik horního oblouku
KUŘÁTKA
Čtení pohádky: ,,O Veliké řepě“ – dramatizace Omalovánky se zadáním (O veliké řepě) VV: mačkání krepového papíru, výroba mrkviček PV: učíme se chodit ve dvojicích HV: osvojování písně ,,Měla babka“ + taneček
23. 9. – 27. 9. 2024
ŠTĚŇÁTKA
Grafomotorická cvičení v pracovním sešitě a v sešitě Sokolík (trénování svislých a vodorovných čar) Pohybové hry v tělocvičně s tématem podzim/příprava na zimu Třídění ovoce a zeleniny podle barev a druhu Zpěv písničky ,,Šel zahradník do zahrady“ včetně dramatizace Básnička barevný podzim Vystřihování zavařovací sklenice, obtiskování ovoce temperovými barvami
KOŤÁTKA
Rozhovory na téma ,,Jaké ovoce sklízíme na podzim? “Přiřazování obrázků ovoce k obrázkům ovocných stromů“ Cvičení se sokolem- Skoky-přes překážku, snožmo, dřepmo VV: Jablka a hrušky- zapouštění barev do klovatiny, lepení ovoce do “zavařovačky“ Nácvik písně ,,Měla babka“ s tanečkem Smyslohraní- ochutnávka ovoce a zeleniny po slepu-rozvoj chuťového vnímání
KUŘÁTKA
Opakování ročních období a jejich charakteristika Znaky podzimu a povídání o počasí VV- Hrušky- zapouštění barev do klovatiny Osvojování písně měla babka- taneček Co je pod dekou?- hra na rozvoj paměti Cvičení se sokolem- pracovní sešit- rozvoj grafomotoriky
16.9. – 20. 9. 2024
ŠTĚŇÁTKA
rozhovory na téma „Babí léto“ grafomotorika: „pavučinka“ (nácvik horního oblouku) třídění listů do skupin – dle velikosti, tvaru, barvy tvoření pavoučka s pavučinou nácvik básničky „Babí léto“ HV: nácvik písně „Prší, prší“ a opakování dalších již naučených písní
KOŤÁTKA
rozhovor,, Jak vypadá babí léto?“ typické znaky babího léta grafomotorika: pracovní list ,,Dokresli lístku cestičku“- nácvik rovné a klikaté čáry ,,Pavouček“- proplétání pavučiny pavoučkovi- rozvoj jemné motoriky seznámení se s programem ,,Se Sokolem do života“, kreslení sebe do sešitu(rozvoj fantazie) smyslohraní- poznej počasí podle hmatu- rozvoj sluchu a hmatu
KUŘÁTKA
komunitní kruh- roční období a jejich typické znaky- přichází podzim podzimní pohádka „Jak podzim zlenivěl“ projekt- roční období- malba temperami pohybová říkanka „Podzim“
9. 9. – 13. 9. 2024
ŠTĚŇÁTKA
povídání o tom, kde je můj domov, kde bydlím, v porovnání se světem seznámení se s globusem, mapami procvičování prostorových pojmů před, pod, nad, vedle… malovaní domečku vodovými barvami a tuší seznamovací hra „Pavučina přátelství“ dramatizace pohádky „Boudo, budko“
KOŤÁTKA
rozhovory na téma,,Jak vypadá místo mého bydliště“ rozdíl mezi vesnicí a městem-umět říct základní rozdíly četba krátké pohádky,,O krtečkovi a zajíci“-společný rozbor pohádky, umět si zapamatovat krátký text VV,,Naše vesnička“-kolektivní koláž na velký papír, stříhání a lepení správný úchop nůžek pohybová hra,,Uklízecí štafeta“-rozvoj hrubé motoriky a postřehu
KUŘÁTKA
projekt – Naše třída – prstové barvy, omalovánky (holka, kluk) nová píseň- Prší, prší – k tomu hra na nástroje první procházka za zvířátky modelování sluníčka
2. 9. – 6. 9. 2024
Společně jsme si tento týden užili tyto akce:
kouzelnické představení „Se zvonečkem do pohádky“ zahájení plaveckého výcviku
ŠTĚŇÁTKA
zopakování pravidel soužití ve třídě a na školní zahradě kresba: „Můj zážitek z prázdnin“ (vyjádření pocitů kresbou) HV: „Kamarádi“ (vnímání rytmu hudby) grafomotorika: „mořské vlny“ (uvolňovací cviky zápěstí)
KUŘÁTKA
prohlídka a seznámení se školkou, školní zahradou, společnými prostory vzájemné seznámení dětí a také s p. učitelkami, učíme se jména kamarádů omalovánka: „namaluj se ve školce“ pohyb. říkanky: „Pojďte všichni na rozcvičku“; „Kutálí se brambora“ taneček „Makarena“, hrajeme si na kapelu
KOŤÁTKA
rozhovory na téma „Jaké byly mé prázdniny“ grafomotorika: „Klubíčko“ (uvolnění zápěstí, správný úchop tužky) nácvik říkanky „Všichni jsme tu kamarádi“ protahovací cvičení „Jóga hrátky se zvířátky“ (nápodoba zvířátek)
24. 6. – 28. 6. 2024
V posledním týdnu školního roku se celá naše školka věnovala tématu ,,týden bezpečnosti”. Zavítala k nám paní policistka a povídala si s námi o pravidlech bezpečnosti během letních prázdnin. Koťátka a Štěňátka vyrazila na exkurzi a navštívila hasičský záchranný sbor na Kladně. A protože se nám u hasičů moc líbilo, tak nás navštívil sbor dobrovolných hasičů Družec, který si pro nás připravil i soutěže. V závěru týdne dorazil do školky záchranář Marek se svou sanitkou. Mnohokrát děkujeme všem, kteří se podíleli na tomto projektovém týdnu. Přejeme všem krásné a pohodové prázdniny.
17. 6. – 21. 6. 2024
KUŘÁTKA
KOŤÁTKA
Prstové cvičení k uvolnění ramenního kloubu, protažení prstů před činností Rozhovory na téma: „Letní sporty, Olympiáda“ Ztvárnění jednotlivých sportů pohybem Tvoření míče- práce s temp. barvami, nácvik správného stříhání Přiřazování správného stínu- procvičení zrakového vnímání „Malá Olympiáda“- skok do písku, běh, skok přes překážku, smyslové chodníčky
ŠTĚŇÁTKA
Ukončení projektu ,,Se Sokolem do života” Exkurze na letiště Václava Havla Rozhovory na téma: Letní hry a sporty” – bezpečnost během sportovních aktivit Opakování již naučných básniček a písniček Dokončování pracovních listů v pracovním sešitě ,,Matematika předškoláka” Pohybové aktivity na školní zahradě a dětském hřišti
10. 6. – 14. 6. 2024
KUŘÁTKA
rozhovory o sportech, jaké známe letní sporty a jak je dělat bezpečně grafomotorika ,,Olympijské kruhy”- obtahování správnou barvou, uvolnění ramenního kloubu Nácvik říkanky ,,Jedna, dvě, tři”- seznámení se s číselnou řadou do 3 Nácvik krátké říkanky ,,Rozcvička”
KOŤÁTKA
rozhovory na téma „Nebezpečí v době prázdnin „ – jak se chráníme před ostrým sluncem, jak se zachováme při setkání s nebezpečným hmyzem nebo zvířaty, že bez svolení dospělých nevkládáme nic do úst a jaké nebezpečí v létě skrývá voda Opičí dráha – zvládat nižší překážky a různé druhy lezení, pohybovat se koordinovaně a jistě atletika – běh, hod do dálky horním obloukem, skok z místa do dálky Moje zážitky ze závodění – kresba na základě citových prožitků
ŠTĚŇÁTKA
Projekt: ,,Mašinka, který jede do stanice Škola“
dějová posloupnost pohádky: „O Červené Karkulce“ – zapamatovat si děj pohádky „Najdi devět rozdílů“ – nacházet rozdílné znaky, orientace na ploše papíru „Najde Karkulka cestu k babičce“ – umět řešit jednoduchý labyrint výroba leporela: O Červené Karkulce“ – rozvoj jemné motoriky, správné držení tužky grafomotorika: „Cesta lesem k babičce“ – nácvik vlnovky, napodobit cestičky ve směru šipky Slavnostní rozloučení a vyřazení předškoláků
3. 6. – 7. 6. 2024
KUŘÁTKA
KOŤÁTKA
Nácvik básně a písně: „Vesmír? To je daleko?“ „Kosmonaut“ (zapamatovat si krátký text) Shlédnutí naučného videa „Paxi“ Tvoření rakety a planety země (skládání ze základních geometrických tvarů, čistota práce při lepení, procvičení jemné motoriky) Povídání na téma „Vesmír, planety, hvězdy, co naší planetě škodí“ Logo chvilka „Mimozemšťanská řeč“- procvičování hlásek AIEOU Cviky s prvky jógy- měsíček, letadlo, pozdrav slunci
ŠTĚŇÁTKA
rozhovory na téma: ,,Zvířátka v ZOO” – pojmenovat, charakterizovat jejich typické znaky, kde žijí, odkud pocházejí grafomotorika: zrcadlové kreslení – dokreslit chybějící část zrcadlově předmatematické představy: ,, Kočičky” – osvojení číselné řady nejméně do 6 pohybové hry na školní zahradě, kreslení křídami výtvarně – pracovní činnost: ,,Žirafa – práce s kartonem, práce s temperovými barvami slovní hádanky k tématu: „Zvířátka v ZOO“ procvičování básniček a písniček na slavnostní rozloučení s předškoláky
27. 5. – 31. 5. 2024
KUŘÁTKA
seznámení se s druhy vod (potok/rybník/moře/řeka), slaná X sladká voda povídání si o živočiších kteří žijou ve vodě a vedle ní grafomotorika: Mráček-protahování provázku přes brčko Pohybová hra,,na rybáře” Zpívání písně ,,Prší prší” se společnou rytmizací Orffovými nástroji Oslava dětského dne
KOŤÁTKA
Život u vody – seznámení s pojmy: pramen, potok, řeka, moře, rybník, nádrž, přehrada, koloběh vody Rákosníčkovi přátelé z vodní říše – seznámení s životem živočichů, žijících u vody a ve vodě (obohacování slovní zásoby), určování hlásky na začátku slova Uvědomování si nebezpečí, které voda skrývá Píseň „Deštík“ – zeslabování a zesilování hlasu, doplňování zpěvu hrou na tělo, PH: „Na rybáře a rybičky“ „Žába „a „Houpání na vlnách“ -hravé jógové cvičení MDD-zábavné dopoledne – dětská party, veselé sportování na hřišti Prolog 2024 Družec-Praha – děti byly podpořit účastníky již 15.ročníku Cyklotour Na kole dětem, který začal ve středu na místním hřišti
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovory na téma: „Oslava svátku dětí Nácvik písničky: „Školka“ a „Až půjdeme do školy“ Pracovní činnost: „Veselé obrázky“ – výroba obrázků ze zažehlovacích korálků Předmatematické představy: „Klauni“ – kolik je čtverců, trojúhelníků, kruhů a obdélníků Grafomotorika: „Veselé balónky“ – nácvik šikmého oválu Pohybová hra: „Škatulata batulata“; nácvik tance: „Děti slunce“ Den dětí – výroba veselých jednohubek, zmrzlina, dárečky Preventivní program s PhDr. Mgr. Evou Burdovou, MBA
20. 5. – 24. 5. 2024
KUŘÁTKA
KOŤÁTKA
Rozhovory na téma: Exotická zvířata, Zoologická zahrada (poznávání zvířat z obrázků, procvičení pojmů malý, velký, tlustý, hubený) Nácvik básničky: „Hurá do Afriky“ (zapamatování si krátkého textu) Zpěv a taneček na píseň „Sloník Toník“ (napodobit jednoduchý pohyb) Tvoření lvíčka (bezpečnost při práci s nůžkami, práce s temp. Barvami a netradiční pomůckou) Poznávání zvuků exotických zvířat (rozvoj sluchového vnímání) Jógové cviky- tygřík, slon, opice (protažení pohybového aparátu)
ŠTĚŇÁTKA
rozhovory na téma: drobní živočichové a hmyz žijící v trávě nácvik básničky: ,,Malý brouček“ – zapamatovat si krátký text pohybová hra: ,,Berušky, domů“, zdravotně – preventivní cviky Výtvarně – pracovní činnost: ,,Včelky“ – práce s netradičním materiálem, malba temperovými, skládání a stříhání papíru pracovní list: ,,Šneci“ – určovat počty objektu v případech, kdy jeden objekt přibyl nebo ubyl grafomotorika: ,,Život v trávě“ – let motýlů a včelek
13. 5. – 17. 5. 2024
KUŘÁTKA
Seznámení se s domácími a hospodářskými zvířaty a jejich mláďaty Nácvik písně,,Krávy krávy” Poslech zvuků zvířat a jejich poznávání diskuse na téma: Jak se chovat a nechovat ke zvířatům? Pohybová hra ,,Na psí boudy” Ovečka- lepení a stříhání barevného papíru a vaty na papírový tácek Cvičení se sokolem- hod míčem, chycení míče, trefování se do určeného místa Procházka do lesa, stavění domečků z klacků
KOŤÁTKA
„Domácí a hospodářská zvířata“ -procvičování znalostí o domácích a hospodářských zvířatech (způsob života, užitek, vztah člověka k těmto zvířatům, jejich mláďata)Pohybová hra „Na kočku a myš“ -orientace v prostoru, rychlá reakce na změnu „Na zvířátka“ – motivační cvičení a cvičení s plyšákyVeršované pohádky: Kuřátko a obilí, Začarovaný les – poslech veršovaných pohádek, seznámení s ilustracemi Jiřího Trnky „Kam se kočička zaběhla “ – rozhodnout o vzájemné poloze dvou objektů pomocí uvedených příslovcí místa „Krmíme kachny, Kočička chytá myšku „- rozvíjet grafický typ zvířecí figury v určité dějové souvislosti návštěva koníčku u Bendlů v Dolním Bezděkově
ŠTĚŇÁTKA
Projekt,,Mašinka”
pohádka: ,, O Koblížkovi” – poslech pohádky a rozbor Pracovní list: vyčlenit hlásku ,,K,, na konci slova Rozhovory na téma: vědět, jak de vyhnout nebezpečí, vědět, kam de v případě potřeby obrátit o pomoc, koho přivolat Výtvarná činnost: ,,Koblížek,, – kresba tuší a špejlí, malba anilinovými barvami ,,Skládanka Koblížka” – rozpoznat odlišnost v detailech, jednotlivé části složit v celek návštěva koníčku u Bendlů v Dolním Bezděkově
6. 5. – 10. 5. 2024
KUŘÁTKA
Vyprávění o mamince, jak se jmenuje, jaké má vlásky, co ráda dělá, co ráda říká Nácvik básničky pro maminku Míčové hry – nácvik házení a chytání Grafo. cvičené – učíme se nakreslit srdíčko Tvorba třpytivého přáníčka (stříhání, lepení, malování) Procházka za zvířátky, pozorování zvířecích maminek a jejich mláďátek.
KOŤÁTKA
Rozhovory na téma: Den Matek (význam, povídání o mamince, popis maminky) Předvádění domácích prací Nácvik říkanky „Maminka“ Malování portrétu naší maminky PH: „Maminka ztratila sukničku“ Grafomotorické cvičení „Vaříme“ (nácvik spirály)
ŠTĚŇÁTKA
rozhovory na téma: “,,Den matek”, povídání o našich mašinkách (vlastnosti, vzhled, zájmy, …) Nácvik básně: ,,Maminka je moje kráska” Grafomotorika: ,,Motýlci” – nácvik spirály Předmatematické představy: ,,Je to pravda” – rozhodovat o pravdivosti nebo nepravdivosti ,,Přání pro maminku” – otisky, lepení, podpis Pohybová hra: ,,Kytičky, hýbejte se”, cvičení se Sokolem, motivační cvičení se stuhami
29. 4. – 3. 5. 2024
KUŘÁTKA
Diskuse- Jak se taková čarodějnice jmenuje a jak asi vypadá? Rozvoj slovní zásoby Kočička- malování role papíru temperou,lepení očí,fousků, ocasu a čumáku pokus-Míchání lektvaru, práce s netradičním materiálem nácvik říkanky ,,Čáry máry” Bubnování- hudební program opékání buřtů
KOŤÁTKA
Rozhovor na téma „Pálení čarodějnic“ – tradice a zvyky „Zábavné disciplíny „- let na koštěti, postrkování míčku koštětem k cíli, házení koštětem na cíl, vylézt na perníkovou chaloupku… „Rej čarodějnic“-improvizovaný pohyb podle hudby Hudební pořad „škola rytmu Bubnování „ Motivační pohádka: „Perníková chaloupka“-reprodukce pohádky, práce s textem, kde všude jsme se v pohádce s čarodějnicí setkali Opékání buřtů
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovory na téma: „Čarodějnice“ – tradice a zvyky Nácvik písničky: „Ježibaby“ – seznámení s novou písní a rozvoj tonálního cítění Čarodějnická překážková dráha: chůze, běh, přeskoky, podlézání Pohybová hra: „Na kočku a myš“ Čarodějnický let po třídě – běh s vyhýbáním Slet čarodějnic na školní zahradě – opékání buřtů Čarodějnické bubnování ve školce
22. 4. – 26. 4. 2024
Týden „dnu Země“ ve školce:
rozhovory na téma: „Den Země“ – osvojení poznatků o přírodě a zdravém životním prostředí – třídění odpadů, aj. Nácvik tance: „Popeláři“ a pohybová hra: „Dotkni se země“ Četba pohádky: „Neubližuj přírodě“ – sledování koloběhu vody Výroba čelenek z papíru „Naše Země“ – procvičování techniky stříhání Nácvik básničky: „Den Země“
Školní výlet Olšina:
Návštěva EKO- farmy Křišťanov: stanoviště s úkoly, ukázka a odborný výklad (zubr, bizon, pratur, jak divoký, kráva), zkouška střílení ze zbraně, troubení na lesní rohy, poznávání stop, paroží Návštěva lesní školky: exkurze lesní školkou, ukázka skleníků, ukázka pěstování stromků od semínka Návštěva lesa a doprovodný program- opékání špekáčků, lesní stezka (poznávání stromů, rostlin a zvířat), ukázka „Železného koně” Naučná stezka okolo rybníku Olšina Návštěva výstavy a akvárií „Svět pod hladinou” na Lipně ve Frymburku- ukázka krmení dravých ryb, poznávání sladkovodních ryb
15. 4. – 19. 4. 2024
KUŘÁTKA
Seznámení se s druhy brouků pomocí obrázků Nácvik říkanky ,,Brouk” VV: ,,Beruška”- malování na papírový tácek temperou, stříhání a lepení nožiček, teček a hlavy Nácvik písně ,,Brouček” Cvičení s Broučkem – Protahovací cvičení Pohybová hra ,,Od vajíčka k motýlu”- rozvoj rychlosti a reakce
KOŤÁTKA
„Co jezdí, létá, pluje? „: seznámení s tradičními i netradičními dopravními prostředky, třídění na základě společných a rozdílných znaků, určování směru vpravo, vlevo, nahoru, dolů „Dopravní prostředek“ – výtvarné ztvárnění s naznačením jeho funkce Slovní hra „Autobus“: určování hlásky na začátku slova PH: „Na barevná auta“ a „Na semafor“: reakce na signál, chůze a běh ve dvojicích, čtveřicích „Dvojitá loď, letadlo, výtah, kolo“: hravé jógové cvičení Grafomotorika „Traktor orá“: sleduj cestu
ŠTĚŇÁTKA
Dopravní prostředky – poznávání, pojmenování, rozdělení (na silnice, ve vodě, ve vzduchu) tradiční a netradiční dopravní prostředky + pojmenování dopravních značek Vystřihovaní dopravních prostředku a dolepovaní do správných skupin Kresba tuší dopravní prostředek a vykreslení vodovkami
8. 4. – 12. 4. 2024
KUŘÁTKA
KOŤÁTKA
grafomotorika: „Sluníčko” (uvolňovací cviky zápěstí) PH: „Pan Čáp ztratil čepičku” (orientace v prostoru, procvičení barev) představení a nácvik básně „Barvičky” povídaní na téma: barvy- červená, žlutá, zelená, modrá, oblíbená divadelní představení „Kašpárek a prasátko”
ŠTĚŇÁTKA
„Duha“ – pracovní činnost, práce s krepovým papírem, lepení, stříhání „Vzal si mrak“ – nácvik písně za doprovodu klavíru, taneční improvizace k písničce „Červená“ – nácvik básničky, zapamatovat si krátký text „Hledej, co je kolem nás červené, modré, zelené a žluté“ – procvičování základních barev Metodický list: „Barevné balónky“ – nácvik šikmého oválu; vybarvování – rozvoj jemné motoriky Pytlíček s barevnými poklady
2. 4. – 5. 4. 2024
KUŘÁTKA
seznámení se s jarními květinami nácvik říkanky ,,Pampeliška” ,,Tulipány”- lepení lístků z barevného papíru, otiskávání brambor-nácvik špetkového úchopu rozdělování kuliček podle barev nácvik nové písně ,,Pampelišky” jóga-Procvičíme tělíčko, jak se zdraví sluníčko-protahovací cvičení
KOŤÁTKA
„Ve včelím úle „(Štěňátko a včeličky): soustředit se na poslech pohádky, rozvíjet souvislé vyjadřování metodou rozhovoru nad obrázky „Život v trávě „ : zdokonalovat techniku stříhání a lepení „Beruško, kolik máš teček?“: osvojovat si číselnou řadu do 5 „Kam se schovala beruška?“: orientace na papíře (nahoře, dole…) Grafomotorika „Beruška letí „: graficky zaznamenávat pohyb vycházející ze zápěstí “Mája a motýl „(DVD pohádka): rozhovor o životě housenek, jejich zakuklení a přeměně v motýla „Pilní mravenečkové“ (překážková dráha): orientace v prostoru, lezení, překračování překážek…. PH „Na včeličky“: rychlá reakce na změnu
ŠTĚŇÁTKA
Projekt: „Mašinka, která jede do stanice Škola“ – duben
poslech pohádky ,,O kohoutkovi a slepičce“ – rozbor pohádky rozhovory na téma: ,,Velikonoční svátky“ – vyprávění zážitků poslech zvuků domácích a hospodářských zvířat – rozvoj sluchového vnímání grafomotorika: Bludiště „Cestička slepičky od jednoho kuřátka až ke čtyřem kuřátkům“ – rozvoj jemné motoriky předmatematické představy: Pracovní list „Spočítej, kolik kuřátek se vylíhlo…“ – určit počet, orientovat se v číselné řadě cvičení se Sokolem, pohybové hry v tělocvičně a na hřišti
25. 3. – 28. 3. 2024
KUŘÁTKA
KOŤÁTKA
rozhovory na téma „Jaro a Velikonoce” (tradice, zvyky, symboly, sdílení zážitků) grafomotorika: „Zajíčkovo hopsání” nácvik horního oblouku pracovní činnost: barvení a zdobení vyfouknutých vajec, pokusy s barvami nácvik básničky „Jaro už je tu” (zapamatování krátkého textu) hra na Orffovy nástroje: „Travička zelená” PH: „Vajíčkové závody”, „Slepičí taneček”
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovory na téma: „Velikonoce“ – seznámení s lidovou tradicí a zvyky Nácvik koledy: „Hody, hody doprovody“ „Velikonoční kraslice“ – vyhledat věci určité velikosti a tvaru Grafomotorika: „Kraslice“ – nácvik oválu zmenšováním „Vajíčko“ – práce s netradičním materiálem „Zajíček“ – procvičování techniky stříhání“ „Zajíček s mrví“ – lepení, čistota práce „Kuřátko“ – práce se kartonem a papírem, lepení Velikonoční stezka po Družci se zajíčkem
18 3. – 22. 3. 2024
KUŘÁTKA
rozhovory na téma jaro, seznámení se se změnami v přírodě kočičky – práce s přírodním materiálem, otisky prstů Cvičení se sokolem-nácvik hodu a chycení míče, držení rovnováhy Pohybová hra ,,Zlatá Brána” skládání obrázků z 2-4 částí Vynášení Morany společně se ZŠ
KOŤÁTKA
Rozhovor na téma: Jak přichází jaro, první jarní den Seznamovat se s tradicemi: vynášení Morany Pracovní činnost: Klíč k jaru – zdokonalování se v technice stříhání, čistota při lepení Grafomotorické cvičení: Sluníčko – vlnovky Procvičování geometrických tvarů: Morana – umět pojmenovat kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník Nácvik básničky „Morana „– zapamatování si krátkého textu Pozdrav slunci – jóga pro děti, Jarní rozcvička – motivační cvičení
ŠTĚŇÁTKA
,,Přišlo jaro do vsi” – charakteristické znaky jara, demonstrační obrázky Nácvik básničky: ,, Sněženka” – rozvoj slovní zásoby Poslech pohádky: ,,Jak se krtek připravoval na jaro” – rozbor pohádky Seznámení s novou písní: ,,Ospalá sněženka” Výtvarná činnost: ,,Klíč k jaru” – kresba tužkou, vybarvování ,,Jarní zahrádka” – procvičování prostorových pojmů
11 3. – 15. 3. 2024
KUŘÁTKA
nácvik nové písničky „Zedník“ hra na hudební nástroje – kapela (triangl, bubínek, chrastící vajíčka, dětské piano) poznávání zaměstnání, vystřihovánky – pekař, policie, hasiči, zedník, kadeřnice námětové hry na obchod, kadeřnici, doktorku, veterinu tanečky na hudbu „Dělání, dělání“ hra na návrháře a švadlenky – zdobení a vyšívání košilky
KOŤÁTKA
rozhovory na téma: „Zima se s námi už loučí” nácvik básničky: „Zimo, zimo, jdi už pryč” tvoření Sněženky: stříhání, lepení a skládání papíru seznámení s novou písní: „V zahradě na hrušce” „Od semínka až po kytičku” časová posloupnost PH: „Zlatá brána“ Grafomotorické cvičení: „Sluníčko“ Logopedická chvilka: pohádka „O jarním sluníčku“
ŠTĚŇÁTKA
opakování písničky: „Hrajeme si na zedníky“ pantomima na téma: „Povolání“ nácvik tanečku: „Popeláři“ a „Hasičská“ pracovní činnost: „Na cukrářku“ – práce s netradičním materiálem, muchlání papíru grafomotorika: „Pletu, pletu svetr“ – dokreslování spirály od černého bodu s postupným zvětšováním „Na Pekaře“ – modelování, rozvoj jemné motoriky „Kadeřnice“ – procvičování správné techniky stříhání „Námětové hry: „Na obchod“, „Na lékaře“, „Na zvěrolékaře“, „Na automechanika“
4. 3. – 8. 3. 2024
KUŘÁTKA
rozhovory na téma povolání a řemesla Nácvik pohybové říkanky ,,Zednická” ,,Cukráři”- výroba dortíků z papíru, temper a sypkého materiálu Stavba komínů z dřevěných kostek-poznat rozdíl vysoký/krátký PH:Semafor- reakce na barvu zelenou(utíkej),oranžovou(chůze) a červenou(stůj) grafomotorické cvičení ,,Míchám polévku”- uvolňovací cvičení krouživými pohyby rukou
KOŤÁTKA
Co, kdo, čím – prohlubovat znalosti dětí o práci dospělých, o významu a účelu jejich práce, seznamovat je s využitím strojů při těchto pracích Kadeřnice – já u kadeřnice “- zdokonalování se ve stříhání Stavař – složit domeček z geometrických tvarů dle instrukce uč.(procvičování geometrických tvarů, složit celek z částí) Zpěvačka, zpěvák – poznat hudební nástroje, podle obrázků poznat a zazpívat písničku s pomocí pí. Učitelky Švadlena-vyšíváme šaty(grafomotorika) – dolní oblouk PH Na řemesla (vědomě napodobit jednoduchý pohyb) a Na kominíky (motivační cvičení s míčky – podávání míčků nad hlavou, pod nohama – komínem…)
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovory na téma: „Bez práce nejsou koláče“ – vysvětlení pojmu: povolání, profese, řemesla Námětové hry: „ Na prodavačku“, „Na opraváře“, „Průvodčí“, „Zedník“, … Pohybová hra: „Na sportovce“, „Na řidiče“, Motivační cvičení s cihličkami Pracovní činnost: „Zedník“ – stříhání, lepení, dodržování čistoty práce Předmatematické představy: „Zedník“ – uspořádat obdélníky dle stanovených pravidel Nácvik básničky: „Povolání“ – snaha o zřetelný projev Opakování písně: „Pec nám spadla“ a „Muzikantská rodina“
19. 2. – 23. 2. 2024
KUŘÁTKA
Seznámení se s naším tělem, povídání si nad obrázky lidského těla, pojmenovávání částí těla Grafomotorické cvičení- pracovní list ,,čistím si zuby sem a tam“ nácvik spodního oblouku, úchop tužky Pohybové činnosti: Tanec hlava, ramena, kolena, jóga hrátky Skupinová práce- obrys kamaráda, vybarvení obrysu a dokreslení obličeje Naučení nové písně ,,Človíček“ za doprovodu klavíru
KOŤÁTKA
sluch : „Šla babička do městečka, koupila tam …“ (rozpoznat sluchem nejen zvuky, ale i slovní podněty) čich, chuť : „Poznáš mě? „(ochutnávání potravin – názvy chutí, hledání protikladů) zrak : „Co tu bylo, co tu není“ (Kimovy hry-vyjmenovat co možná nejvíce věcí, které si zapamatujeme), oko – pracovní činnost (čistota při lepení) hmat : „Co dokáží ruce“ (uvědomění si, co dokážeme rozpoznat hmatem) hra Na dotýkanou, „Co je tvrdé a co měkké“ – pracovní činnost „Nafukování balónu“ a „Lev“ (jógové hravé cvičení)
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovory na téma: „Lidské tělo“ – pojmenovat jednotlivé části těla Nácvik básničky: „Lidské tělo“ a seznámení s novou písní: „Obličej“ Pohybové hry: „Ucho na ucho“, nácvik tance: „Hlava, ramena, kolena“ Pracovní činnost: „Kostra“ – práce s netradičním materiálem, zdokonalování techniky lepení Grafomotorika – modelování lidské postavy
12. 2. – 16. 2. 2024
KUŘÁTKA
Rozhovory na téma: „Zvířátka v zimě“ Seznámení s novou písničkou: „Medvědí trápení“ Prohlížení knih a časopisů k tématu Výtvarná činnost: „Veverka“ – práce se suchým pastelem Pohybová hra: „Na zvířátka“ a motivační cvičení: „Zvířátka“
KOŤÁTKA
Rozhovory na téma „Naše tělo a zdraví” (práce s obrázky) Třídění potravin na skupiny zdravé x nezdravé PH: „Bacílek Emílek” a „Lepidlo slepilo” Nácvik říkanky s pohybem „Tělíčko” Správné mytí rukou (uvolňovací cviky zápěstí)
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovory na téma: „Zimní hry a sporty“ „Hokejisté“ – metodický list, nácvik vlnovky, zubaté čáry Nácvik básničky: „Na sněhu“ a opakování písní se zimní tématikou Cvičení se Sokolem do života, pohybová hra: „Na sportovce“ Výtvarně – pracovní činnost: „Brusle“ – práce s inkoustem a zmizíkem, procvičování techniky stříhání
5. 2. – 9. 2. 2024
KUŘÁTKA
Čtení pohádky „JEŽKŮV ZIMNÍ SPÁNEK“, pohybová hra „JEŽEK SBÍRÁ ZÁSOBY NA ZIMU Komunitní kruh – rozhovory nad obrázky zvířat, povídání o zimním spánku (ježek, medvěd) Tvorba veverky, lepení a zdobení ocásku, malba štětcem, prstovými barvami, stříhání Procházka do přírody, pozorování zvířat v lese, pozorování hospodářských zvířat (ovce, slepice, kozy)
KOŤÁTKA
„Vraní zpráva“ – přiblížit dětem život zvířat a ptáčků v zimě, upozorňovat děti na péči člověka o ně „Stojí, stojí ohrádka“ – hra s obrázky, gymnastika mluvidel „O ztracené rukavičce“ – procvičování posloupnosti, dramatizace pohádky a pracovní činnost (stříhání a lepení) „Let ptáčků“ – a „Vrabeček“ – grafomotorika „Bude zima, bude mráz“ – seznámení s písničkou, s jejím obsahem a melodií, sluchová hra: „Kam se ptáček schoval“ „Začarovaný les“ – motivační cvičení
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovory na téma: „Co si oblékáme v zimě“ Výtvarně – pracovní činnost: „Rukavičky“ – vystřihování, práce s temperovou barvou, vatou.. Grafomotorická cvičení – pracovní list: „Křížené čáry“ Nácvik básně: „Rukavičky“ – zapamatovat si krátký text Pohybové hry: „Rukavice“, „Čepice“, motivační cvičení s čepicemi
29. 1. – 2. 2. 2024
KUŘÁTKA
Nácvik písně ,,Huboval vrabčák na zimu“ Výroba ptačích krmítek z papírových rolí a ptačího zobu Rozhovory na téma ,,Ptáci v zimě“ Pohybová hra ,,Kde máš svojí budku“
KOŤÁTKA
Rozhovory na téma: „Zimní období a sporty“ Tvoření „Krasobruslařka na rybníku“ (nácvik stříhání a práce s lepidlem) „Hokej medvědí“- nácvik říkanky s pohybem Pohybová improvizace zimních sportů Nácvik písně „Medvěd na lyžích“
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovory na téma: „Zdraví“ – uvědomění si vlastního těla, co děláme pro své zdraví, jak předcházet nemocem ,,Mytí rukou“ – obkreslování rukou, otisky štětce opakování písničky: „Medvědí trápení“ – doprovod na orffovy nástroje nácvik básničky: Rozcvička“ Pohybová hra: „Ucho na ucho“ a „Baba Rýma“, Tanec „Hlava, ramena, kolena“ První lekce plavecké výuky
22. 1. – 26. 1. 2024
KUŘÁTKA
sněhuláci tvoření lepení, stříhání krmení zvířátek v přírodě, pozorování, jak ubývají snědená jablíčka zkoumání ledu, chůze po ledu, nácvik opatrnosti a rovnováhy, pozorujeme tání kresba „PANÍ ZIMY“, dle vlastní fantazie Pohybová básnička a vyprávění o vločkách co nosí bílé kabátky
KOŤÁTKA
Masopust – poznávání tradice, jak se určoval den průvodu, postavy a zvířata, která patří do průvodu…. výroba masopustních masek masopustní průvod – procvičování pojmů první, poslední, těsně masopustní rej – tanec a zpěv lidových písní masopustní koláče – grafomotorika, plynulý krouživý pohyb masopustní veselice – básnička
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovory na téma: „Ptáčkové v zimě“ – jak jim v tomto období pomáháme Hra: „Na ptáčky“ – gymnastika mluvidel „Krmítko pro ptáčky:“ – grafomotorika, uvolňovací cviky ruky Nácvik písničky: „Huboval vrabčák“ -seznámení s novou písní Výtvarně – pracovní činnost: „Krmítko“ – otisky ruky, malba temperovou barvou „Cesta ke krmítku“ – orientace v prostoru, reakce na pokyn: vpravo, vlevo, vpřed, vzad
15. 1. – 19. 1. 2024
KUŘÁTKA
Malování vloček pomocí solného roztoku Naučení říkanky ,,Zima zima zimička“ Pozorování padání vloček venku Stavění malých sněhuláků
KOŤÁTKA
Rozhovory na téma „Zimní oblečení“ Nácvik říkanky „Když se venku ochladí“ s ukazováním Tvoření čepičky s rukavičkami- nácvik stříhání a práce s lepidlem Procvičování základních geometrických tvarů (čtverec, trojúhelník, obdélník, kruh) PH: „Lepidlo slepilo“, „Rukavičko, kde jsi?“ Hra na tělo- rytmizace názvů oblečení
ŠTĚŇÁTKA
Rozhovory k tématu: „Paní zima kraluje“ Pohybové hry: „Na Mrazíka“; „Koulovaná“; „Sněží“ Výtvarně-pracovní činnost: „Zimní krajina“ – malba štětcem, procvičování techniky stříhání, tupování vatovou tyčinkou¨ Opakování písniček se zimní tématikou: „Sněží“, „Sněhuláček“ Dechové cvičení s vločkami
8. 1. – 12. 1. 2024
KUŘÁTKA
poznáváme oblečení – jak se zapne zip, jak obrátit neposlušné nohavice překážková dráha, najdi svoje rukavice, bačkůrky, botičky výroba kulíška s bambulí – prstové barvy, tiskátka, lepení, práce s krepovým papírem poskládáme oblečení – pexeso z oblečení pohybová říkanka „KDYŽ SE TŘPYTÍ SNÍH“
KOŤÁTKA
„ Poznej, co kam patří „ – charakteristické znaky ročních období , učit se přemýšlet a uvažovat „Co dělám celý den“ -rozlišovat a správně označovat časové vztahy (ráno, poledne, večer) ve spojitosti s činnostmi významnými pro děti „Týden „ – naučit se nazpaměť jednoduchou básničku Hudební hádanky -poznat známou píseň podle melodie, zazpívaného úryvku, vyskytujícího se slova v písni, obrázku „Den a noc „ -zdokonalování se v technice stříhání, dodržovat čistotu při lepení „Sluníčko „ -horizontální linie vedená zleva doprava ( grafomotorika)
ŠTĚŇÁTKA
projekt „Mašinka“ – Hrnečku, Vař!“ poslech a rozbor pohádky „Hrnečku, Vař!“ „Barevné hrnečky“ – procvičování základních a doplňkových barev výtvarná činnost: „Hrneček“ – rozvoj jemné motoriky, zdokonalování techniky stříhání a lepení pracovní list: „Stejné hrnečky vybarvi“ – třídit předměty dle daného kritéria
2. 1. – 5. 1. 2024
KUŘÁTKA
stříhání tvarů-procvičování úchopu nůžek nácvik písně: „Tři králové“ za doprovodu kytary rozhovory na téma: „Moje Vánoční prázdniny“ protahovací cvičení- dětská jóga
KOŤÁTKA
rozhovory s dětmi na téma „Zima a zimní období“ malování „Paní Zimy“ vodovými barvami, pokusy s mícháním barev sledování pohádky: „Jak to bylo na tři krále“- rozbor pohádky PH: „Mrazík“- rozvoj spolupráce a hrubé motoriky nácvik písně „Tři králové“ za pomoci Orfových nástrojů
ŠTĚŇÁTKA
18. 12. – 22. 12. 2023
rozhovory na téma: „Jak jsme prožili Štědrý den“ seznámení tradicí Tří králů – poslech pohádky, rozhovory nad obrázky nácvik básničky: „Tři králové“ a poslech koledy: „My tři králové“ výroba leporela k tématu – stříhání, lepení, vybarvování grafomotorické cvičení: „Královská koruna“ – nácvik rovné a šikmé čáry a napodobení kruhu
zpívání vánočních koled hraní si s novými hračkami od Ježíška tvoření vánočních přání a výrobků pozorování vánoční výzdoby při pobytu venku sledování vánočních pohádek povídání na téma: „Vánoční zvyky a tradice“
11. 12. – 15. 12. 2023
KUŘÁTKA
příběh o vánoční hvězdě, modelování vánočního cukroví stříhání a omalovánky – vánoční motivy zdobení vánočního stromečku pomocí lepidla překážková dráha „JEŽÍŠEK LETÍ“ nová pohybová básnička „ NA SANÍCH“
KOŤÁTKA
pohádka „O vánoční hvězdě“-soustředit se na poslech mluveného slova, omalovánka pohádka „Nadílka „-povídání si o tom, proč nosí Ježíšek dárky především dětem pohádka“ O vánočním smrku“ – poslech, malování vánočního stromečku nácvik koledy „Koza rohatá“ tvoření dárečku pro rodiče – andílek slavnostní vánoční dopoledne – zapálení třetí adventní svíčky, poslech a zpěv vánočních koled, vánoční tradice a zvyky, nadílka
ŠTĚŇÁTKA
„Pohádka o vánočním smrku“ – poslech a rozbor pohádky „Vánoční hvězdička“ – tvoření z netradičního materiálu zpívání a opakování vánočních koled a písniček dopoledne u vánočního stromečku – nadílka a zapálení třetí adventní svíčky „Andělíček“ – stříhání, lepení a skládání papíru
4. 12. – 8. 12. 2023
Společně jsme si tento týden užili tyto akce:
Čtení dětem „Generace bez hranic“ Preventivní program: „Les a lesní zvěř“ Mikulášská nadílka ve školce
KUŘÁTKA
tvoření čertíka pomocí uhlíku, stříhání a lepení jógová pohybová chvilka, zábavné pozice ve dvojicích „jogahrátky se zvířátky“ Mikuláš – stříhání fousů- práce s rovnými čarami, práce s nůžkami procvičování jemné motoriky- práce s lepidlem zdobení andělů třpytkami
KOŤÁTKA
opakování básniček a písniček pro Mikuláše, čerta a anděla tvoření čertíka- práce s uhlem, lepení, stříhání nácvik písně „Zimní“, vymýšlení zimního tanečku rozhovory na téma „Advent“- vánoční tradice, zapálení druhé adventní svíčky metodický list- procvičování pojmů: vlevo, vpravo, uprostřed, první, poslední
ŠTĚŇÁTKA
oromotorická cvičení- udrž tužku nad rtem tvoření andělského přání- lepení a stříhání nácvik básně ,,Mikuláš“, zpěv koledy „ROLNIČKY“ slavnostní zapálení 2.adventní svíčky, komunitní kruh cvičení na gymnastickém koberci, prvky jógy, preventivně- zdravotní cvičení „andělský let“
27. 11. – 1. 12. 2023
KUŘÁTKA
vyprávění o pohádkách, představení pohádkových postaviček poslech pohádkových písniček – poznávačka četba andělské pohádky tvoření andělíčka, tempery, lepidlo, nůžky
KOŤÁTKA
pohádka „ Kterak Křemílek a Vochomůrka seřídili hodiny s jednou ručičkou „ společné besedování o nastávající zimě, co se děje v přírodě ,střídání ročních období „Advent nastává“ – poslech koled, rozsvícení první svíčky ,ozdobení vánočního stromečku výroba papírových adventních věnečků „Zima,zima,zimička…..“ motivační cvičení
ŠTĚŇÁTKA
„Advent“ – rozhovory nad obrázky, pohádka „Kterak Křemílek a Vochomůrka seřídili hodiny s jednou ručičkou“ zdobení Adventního věnce a stromečku cvičení se Sokolem – přeskoky, skákání panáka výtvarná činnost: Adventní věnec“ – vybarvování pastelkami, procvičování techniky stříhání „Adventní svíčky“ – procvičování počtu, třízení dle velikosti, barvy…
20. 11. – 24. 11. 2023
KUŘÁTKA
nácvik básniček o vrabci a sově oromotorická cvičení- foukáme jako balónek, udrž tužku nad horním rtem opakování písní a básniček na Advent tvoření ptáčků prstovými barvami povídání o ptácích a jaké nám tu zůstanou na zimu
KOŤÁTKA
tvoření Večerníčka – skládání čepičky podle vzoru, správný úchop tužky prohlížení pohádkových knih, diskuze nad pohádkovými příběhy poznávání písniček ze známých dětských pohádek nácvik básniček a písniček na blížící se Advent rozhovory na téma: „Pohádky“ – nejoblíbenější pohádka a její převyprávění
ŠTĚŇÁTKA
rozhovory na téma: „Počasí na podzim“ – sledování prstové cvičení: „Dešťové kapičky“ a básnička „Déšť“ „Déšť“ – grafomotorika – vodorovné čáry opakování písniček a básniček na Adventní setkání výtvarně – pracovní činnost: „Deštník“ – malba štětcem, skládání papíru do harmoniky
13. 11. – 16. 11. 2023
KUŘÁTKA
preventivní program červený kříž tvoření ptáčků křídou a obtiskem dlaně procházka, poznávání obce – léčivá studánka zpěv písniček, tanečky s většími dětmi ve školce jógové cvičení, nácvik pozice “orel”
KOŤÁTKA
bajka „Liška a čáp“ – co to je bajka a jakou moudrost nám zprostředkovává grafomotorika – „Čápi na komíně“ vodorovné čáry poslech a společná reprodukce příběhu „Proč pes žije s člověkem“ pohádka „Vlk a tři čuníci“-dějová posloupnost, výroba papírového čuníka preventivní program „Když Alenka stůně“ – návštěva pracovnice Červeného kříže
ŠTĚŇÁTKA
nácvik básničky: „Týden“ „Kdo přišel pomoci dědkovi první a kdo poslední?“ – orientace se v řadě motivační cvičení: „O veliké řepě“; Cvičení se Sokolem preventivní program „Když Alenka stůně“ hudební pořad pro děti: Uhlíř, Svěrák – Hutník Kladno
6. 11. – 10. 11. 2023
Společně jsme si tento týden užili tyto akce:
Čtení dětem „Generace bez hranic“ Tančící pes Karel ve školce Když kytara zpívá „Světem křížem krážem“ – kytarový koncert
KUŘÁTKA
Zdobení strašidýlek Procházka obcí – tři kříže, socha sv. Antonína Paduánského Pohádkové divadýlko – šípková Růženka tanečky na pohádkové písničky
KOŤÁTKA
Nácvik básně „Barvičky“ Navlékání barevných korálků Hledání barevných listů Obtiskování listů PH: „Na barevná auta“, „Barvičky, barvičky hýbejte se!“
ŠTĚŇÁTKA
Barvy podzimu – otisky listů Básnička „Podzim“ Seznámení s písní „Listopad“ „Ježkovi cestičky“- vyznačování cestiček Seznámení s básničkami a písničkami na Advent
30. 10. – 3. 11. 2023
Tento týden se v naší školce nesl vyloženě v“ duchu“ strašidel, duchů a skřítků …ale nikdo z nás se nebál, vždyť jsme to byly my, převlečené děti 😊. Hrály jsme různé hry, skládaly puzzle, počítaly dýně… ale ze všeho nejvíce se nám líbila dětská párty, na které kromě písniček nechybělo ani spoustu dobrůtek. Také za námi do školky přišel skřítek, kterému jsme vymyslely jméno a on nám na oplátku připravil haloweenskou stezku plnou úkolů, na jejímž konci na nás čekala odměna. Na závěr týdne jsme si řekly, že u nás dodržujeme svátek zesnulých Dušičky.
23. 10. – 27. 10. 2023
KUŘÁTKA
tvoření perníkové chaloupky z modelíny výlet za zvířátky (kozy, kohout, slepice, ovce) procházkou na rozhlednu taneček ,“Hlava, ramena, kolena“
KOŤÁTKA
pohybová hra: „Vítr” dotváření pohádky „O dráčkovi, který neuměl létat” vymýšlení jmen pro draky výroba dráčka zdravotní cvičení s našimi vyrobenými dráčky
ŠTĚŇÁTKA
plody podzimu – sběr a názorná ukázka básnička „Kaštany“ motivační cvičení s kaštany a ořechy „Padající listí“ – procvičování počítání „Dubínek“ – pracovní činnost, muchlání papíru, stříhání a lepení
16. 10. – 20. 10. 2023
KUŘÁTKA
ptačí tanec na hudbu, pozorování a rozlišování barev listí překážková dráha hra na jména s míčem
KOŤÁTKA
„Na poli „ seznámení s polními plodinami, s jejich zpracováním a s pracemi na poli ( rozhovory, vycházky ) „Jak orá traktor“ – grafomotorika „ Strašák v poli„ – výtvarná činnost „Pohádka o řepě„ – společná reprodukce pohádky, dramatizace, procvičování dějové posloupnosti ,,Zvířátka na poli,, – motivační cvičení, ,,Strom“ – hravé jógové cvičení
ŠTĚŇÁTKA
rozhovory na téma: „Podzim“ – charakteristické znaky „ O pyšném drakoví“ – poslech pohádky a vyvození mravního ponaučení „Nebe plné draků“ – nácvik básničky a vyrábění draků „Závody dráčků na nebi“ – pohybová chvilka! procvičování pojmů: vlevo x vpravo + “Let dráčka“ – uvolňovací cviky zápěstí
9. 10. – 13. 10. 2023
KUŘÁTKA
procházka na kukuřičné pole, pozorujeme přírodu, ptáčky tiskátka z jablíček a otisky ruky ,,Žaludy“ tanec „Macarena“ básnička „Kaštany“ píseň ,,Lečo´´
KOŤÁTKA
hledání cestiček pro ježečka pohybová hra: Veverky houbařky báseň: „Podzim“ píseň: „Ježek“ tvoření skřítků Podzimníčků vycházka do lesa a na louku – pozorování přírody a znaků podzimu
ŠTĚŇÁTKA
„Co pěstujeme na poli“ – bedýnka s názornou ukázkou „Traktor na poli“ – pracovní činnost cvičení s bramborami a hra „Šťouchaná“ opakování básničky: „První pohádka“ a písničky: „Jedna, dvě, tři, čtyři..“ grafomotorika: „Let vlaštovek nad polem“
2. 10. – 6. 10. 2023
KUŘÁTKA
Výtvarné tvoření jablíček klovatinou a temperami Básnička „JEŽEK“ s maňáskem Tanec „MAKARENA“ Procházka do přírody s většími dětmi – sběr přírodnin Pečení jablečného závinu Procvičování barev „PAN ČÁP ZTRATIL ČEPIČKU“
KOŤÁTKA
projekt: „Generace bez hranic“ a „Cvičení se sokolem“ pečení štrúdlu „Foukej, foukej, větříčku, Vezmi žlutou tužku“ podzimní veršování „Měla babka čtyři jabka“ propojení zpěvu a tance „Koulelo se jablíčko“ (cvičení s malými míčky) „Podzimní zahrada „výtvarná činnost, rozhovory nad obrázky
ŠTĚŇÁTKA
dokončení tématu „Košík plný ovoce“- pečení jablečných taštiček opakování písniček: „Hruška“ a „Měla babka“ pohádka „O Budulínkovi“ (Projekt: „Mašinka“) projekt: „Generace bez hranic“ – čtení babiček v MŠ počítání hrášků a kreslení mističek pro Budulínka
25. 9. – 29. 9. 2023
KUŘÁTKA
týden plný ovoce a zeleniny rozcvička s jahodovou odměnou tvoření mrkvových obrázků za pomoci lepidla procházka za zvířátky modelování brambory podle básničky
KOŤÁTKA
tvoření mrkviček lepením zmuchlaných papírových kuliček nácvik básně s pohybem: „Šel zahradník s motykou“ poznávání zeleniny na obrázcích, zeleninové puzzle pohybová hra: ,,Na mrkvičky“ „Košík plný zeleniny“- procvičování číselné řady od 1-4
ŠTĚŇÁTKA
rozhovory na téma: „Košík plný ovoce“ nácvik písně: ,,V zahrádce na hrušce“ dechové cvičení: ,,Na stromy a vítr“ kresba ,,Jabloňky“ a výroba jablíček z krepového papíru motivační cvičení s ovocem
18. 9. – 22. 9. 2023
KUŘÁTKA
vyprávění na téma: „Les a zvířátka“ prohlížení obrázkových knih k tématu „jógohrátky“ se zvířátky zpěv lidových písní
KOŤÁTKA
podzim – charakteristické znaky, seznámení s pojmem Babí léto kolik puntíků má mochomůrka? (procvičování číselné řady1–4) písnička „Houby“, básnička „Vlaštovička“ barevné honičky, PH „Na čápa“ „Šípkový keř“ – kresba + otisky štětce
ŠTĚŇÁTKA
seznámení s písničkou: „Houbičky“ pracovní činnost: „Muchomůrka“ Rozhovor na téma: „Houby“ – jedlé x nejedlé Grafomotorické cvičení: „ Cesta houbiček do košíku“ Seznámení s projektem: „Cvičení se Sokolem“
11. 9. – 15. 9. 2023
KUŘÁTKA
zůstáváme ve školce do oběda první výlet mimo školní zahradu – procházka s většími dětmi na dětské hřiště seznámení se značkami – omalovánky cvičení s plyšovými kamarády zpívání s většími dětmi u klavíru
KOŤÁTKA
povídání o naší vesnici, rozdílech mezi městem a vesnicí kresba našeho domečku, v kterém bydlíme básnička: ,,Domečky” stavba malé vesničky z Lego stavebnic
ŠTĚŇÁTKA
seznámení s projektem: „Mašinka, která jede do stanice Škola“ pohádka: „O Smolíčkovi Pacholíčkovi“ vystřihovánka: „Smolíček“ – stříhání, skládání a lepení „Jak se jmenuji“ – napodobování písmen
4. 9. – 8. 9. 2023
KUŘÁTKA
seznámení s budovou školy (školka, toalety, kuchyně, šatna) návštěva školního hřiště (pískoviště, průlezky, tunel z vrbiček, zážitkový chodníček) rozcvička s básničkou (kutálí se brambora) seznamování s kamarády za pomoci maňáska ježka
KOŤÁTKA
vyprávění zážitků z prázdnin písnička „Courálek“ kresba postavy: To jsem já seznámení s pravidly a bezpečností během dne
ŠTĚŇÁTKA
vytvoření pravidel soužití (obrázková pravidla) básničky: „Cinky linky“ a „Zatleskáme, zadupáme“ písnička: „Začít spolu“ kresba: „Můj první den ve školce“